Informacja - skargi - Skargi i wnioski - Komenda Powiatowa Policji w Ostrowie Wielkopolskim

Biuletyn Informacji Publicznej

Skargi i wnioski

Informacja - skargi

Zgodnie z art. 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) każdy ma prawo do składania petycji, wniosków i skarg w interesie własnym lub innej osoby, za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Tryb rozpatrywania petycji, wniosków i skarg określa ustawa.

Problematyka skarg i wniosków unormowana została w Dziale VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późniejszymi zmianami).

Przedmiotem skargi w myśl art. 227 k.p.a. może być „(...) w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub słusznych interesów obywateli, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw”.

Zgodnie z uregulowaniem zawartym w art. 232 k.p.a. organ właściwy do rozpatrzenia skargi może przekazać ją do załatwienia organowi niższego stopnia, o ile skarga nie zawiera zarzutów dotyczących działalności tego organu. Skargi winny być załatwione bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

W razie niezałatwienia skargi w wyżej wskazanym terminie stosuje się przepisy art. 36 - 38 k.p.a. (przedłużenie terminu zakończenia postępowania).

Skargi mogą być wnoszone pisemnie (również pocztą elektroniczną) lub ustnie do protokołu.

Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi (art. 238 § 1 k.p.a.) powinno zawierać oznaczenie organu od którego pochodzi, wskazanie w jaki sposób skarga została załatwiona oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi (skarga bezzasadna) powinno ponadto zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne.

Zgodnie z § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski (Dz. U. Nr 5, poz. 46) nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.

Celem udzielenia odpowiedzi konieczne jest również podanie adresu pocztowego dla doręczeń.

W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności, organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy, bez zawiadamiania skarżącego (art. 239 § 1 k.p.a.).

 

Wydział Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu

ul. Kochanowskiego 2a

60-844 Poznań

tel. 47 77 136 50 fax 47 77 140 57

e-mail: skarga@po.policja.gov.pl

 

Komendant Wojewódzki Policji (lub jego zastępcy) przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki w godz. 15.30 - 17.30.

 

Komendanci Miejscy, Powiatowi i Komisariatów Policji przyjmują interesantów w poniedziałki w godz. 15:30 - 17:30.

 

We wszystkich jednostkach Województwa Wielkopolskiego obywatele przyjmowani są codziennie w godzinach urzędowania.

 

Skargi na działalność Policji można kierować do kierowników jednostek policji, jak również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich

Metryczka

Data publikacji : 13.03.2020
Data modyfikacji : 20.09.2024
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Powiatowa Policji w Ostrowie Wielkopolskim
Osoba udostępniająca informację:
Małgorzata Michaś Wydział Prewencji
Osoba modyfikująca informację:
Małgorzata Michaś
do góry